Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Gerinc

2010.10.16

Szokott fájni a hátad? A derekad? A lapockád/vállad környéke? A nyakad? Ha masszíroznak, van egy kis fájdalmas érintésű, ugráltatható csomó a lapockád alatt? Gondoltam, hogy igen. Gyakorlatilag mindenkinek szokott fájni a háta itt vagy ott, és mindenkinek megvan az a kis csomó. Ez természetes? Nem, ennek nem kell feltétlenül így lennie és nagyon sokat lehet javítani a helyzeten akkor is, ha alapvetően nincs panaszod, csak néha fáj a hátad és akkor is, ha esetleg azok népes táborába tartozol, akiknél porckorongsérvet diagnosztizáltak. Hogy hogyan? Kitaláltad: jógával! :-) 

Egy szuper képzésen vettem részt a hétvégén. Egy kedves gerincterapeuta-jógatanár ember tartotta, bizonyos Bene Máté (www.porckorong.hu), jógatanároknak. A képzés részeként megvizsgáltuk egymás gerincének az állapotát. 20 és 50 közötti jógatanárokról beszélgetünk: senki nem volt problémamentes.

 A baj persze abban gyökerezik, hogy a gerinc alapvetően egyenetlen talajon való járásra lett kitalálva annak idején és mi a napjaink 24 órájából egyre kevesebbet töltünk ezzel a tevékenységgel. Helyette leginkább ülünk. Ez önmagában is elég rossz a gerincnek, de közben ráadásul még előre is dőlünk, gyakran a kezünkkel magunk előtt mahinálunk (előreejtett vállakkal), és az előredőlt állapotból felemeljük a fejünket, hogy lássuk a monitort, ugye. Az utóbbi pár évben hatványozódni látszik a probléma: amíg a szüleink generációjában a porckorongsérv 50 éves kor körül jelentkezik, ha jelentkezik, addig manapság a 20 éves porckorongsérves egyáltalán nem ritka, de előfordul, hogy 14-15 éves gyerekeket műteni kell, olyan súlyos a sérvük. Miért? A szüleink még hátratett kézzel ültek az iskolapadban, ami nem csak azért volt jó, mert nem tudtak rosszalkodni, hanem mert nem tudott előreesni a válluk (összenyomódni a tüdejük, bezárulni a szívcsakrájuk, összezsugorodni a mellizmuk, kinyúlni a lapocka környéki izmaik). Ezen kívül suli után vagy odakint rohangáltak (ha az idő engedte, leginkább mezítláb) vagy valamit segítettek a ház körül, a házimunkában, labdáztak, lementek a térre, stb. A mai gyerekek ehelyett előregörnyednek az iskolapadban, majd hazaérve leülnek a számítógép elé, ahol megfelelő tartásigazítás hiányában nem tudnak úgy számítógépezni, hogy ne nyírnák szanaszét a gerincüket.

A gerinc nagyon sok mindent kibír, de évek, évtizedek telnek el az életedből üléssel és az izmok, ízületek olyan teremtmények, hogy felveszik azt a formát, amiben a legtöbb időt töltik. Ha sok időt töltesz előreesett vállakkal, akkor egy idő után rögzül ez a tartás és nem fogod tudni többé rendesen hátrahúzni a vállad, mert a lerövidült mellizmok egyszerűen nem engedik.

Nézzük meg, hogy mi történik az izmokkal ülés közben, hogy aztán ebből megtudjuk, milyen izmokon kell dolgozni, hogy ellensúlyozzuk a sok ülés hatását. Kezdjük lentről. A hátsó combhajlítók (amivel hátra tudod emelni a lábad) lerövidülnek, a csípő horpaszizom (amivel közelíted a combod és a hasad egymáshoz), szintén. Onnan lehet tudni, hogy merevek-e a hátsó combhajlítók, hogy nem tudsz egyenes lábbal előrehajolni. Ha a horpaszizom merev, nem tudod mélyen leengedni a csípődet támadóállásban, mert a hátsó lábad nem engedi. Ezeket tehát ki kell nyújtani. Rengeteg ilyen pózt csinálunk minden órán. Az összes harcos, a trikonászana, az uttánászana (nyújtott lábbal előrehajlás), terpeszben előrehajlás, lefelé néző kutya, spárga, álló spárga mind mind dolgoznak ezeken az izmokon.

Aztán jön a hátizom deréktájékon: az előregörnyedt üléstől megnyúlik és elveszti az erejét. Őt meg kell erősíteni. A gyűlölt szék pózok például, a kobrák, III. harcos, a félmagasságok, a különféle pózokban a talajjal párhuzamosan megtartott hát és persze a hátrahajlások mind a hátizmodat erősítik.

A következő problematikus izomcsoport a lapocka környéki izmok, amik megnyúlnak és elgyengülnek és ezzel egy időben (és nagyjából egy helyen, legalábbis egy magasságban) a mellizmok lerövidülnek. Ha nem tudod egyenes könyökkel felnyújtani a kezeidet magas tartásba és a karokat a füled vonala mögé húzni, akkor a mellizmaid le vannak rövidülve. Ezen is nagyon sokat dolgozunk minden órán: az összes mellkas nyitó póz, kezek hátul összekulcsolva, fordított namaszte, ellentétes könyök megfogása, lefelé néző kutya, kobra, nagy kör és magas tartások a napüdvözletben, sőt minden egyes magas tartás, tehénarc, teve, híd, bölcső, repülőből kiugrálás, stb. 

Az üléstől deformálódott izmokat tehát mind szépen dolgozzuk vissza jógaórán az ellentétes irányba. Ehhez hozzáadódik még két olyan mozdulat, ami általános gyógyír a gerinc problémáira: a nyújtás és a csavarás. A porckorongoknak ugyanis nincs saját keringése vagy vérellátása, hanem egészen egyszerűen úgy működnek, mint egy kis szivacs: beszívják magukba a környéken található nedvességet és tápanyagokat. A fokozott terheléstől és a kor előrehaladtával a porckorongok (is) veszítenek a nedvességtartalmukból és összenyomódnak. Így a csigolyák közelebb kerülnek egymáshoz és ez senkinek sem jó, mindenféle gondokat okozhatnak (az ízületek összenyomódnak, irritálják egymást, magyarul fáj, rossz esetben az ideg becsípődik). A nyújtásokkal (és ha megfogadod a tanácsomat jógaórán általában) távolítod egymástól a csigolyákat. Igen, az ember fizikailag képes erre. Ez egy nagyon finom mozgás, kell hozzá némi test-tudat és képzelőerő, a vizualizáció sokat segít, de alapvetően mindenki képes rá. Próbáld ki nyugodtan: ahogy ülsz most a székedben, képzeld el, hogy egy (arany varázs)zsinór indul ki a fejed búbjától felfelé (a képzeletedre bízom, hogy hova van kötve a másik vége, egy gigantikus báboshoz, aki bábozik veled, egy felhőhöz, a plafonhoz, a csillagokhoz, egy színes űrhajóhoz, vagy máshová) és ez a zsinór megfeszül és elkezd húzni felfelé a fejednél fogva. Olyan erősen húz, hogy a gerinced egyre hosszabb lesz, a csigolyáid eltávolodnak egymástól. Érzed? Érzed vagy nem, akkor is csinálod :-) Ezzel a végtelenül egyszerű gyakorlattal csodákat lehet elérni gerincproblémák esetén, ha rendszeresen gyakorolsz. Ezt is csináljuk minden órán: felfelé nyújtózol a gerinceddel gyakorlatilag minden álló pózban, néha még ülve vagy fekve is. A csavarások pedig azért jók a gerincednek, mert egyrészt kilazítják az esetlegesen görcsösen bemerevedett gerinc környéki izmokat, másrészt a porckorongot kicsavarja, mint egy kis szivacsot, ezért amikor visszaállsz a csavarásból egyenesbe, az összes környékbeli jóság (folyadék, vér, tápanyagok) a porckorongba áramlik, ami gyorsan felszippantja ezeket. Így javul a vérkeringés és folyadékáramlás a gerinc környékén az izmokban és főleg a porckorongokban.

Gyakran azért fáj az ember háta, mert az izmok bemerevednek a fokozott természetellenes terheléstől. Ettől felgyülemlenek a méreganyagok az izmokban, romlik az izmok anyagcseréje, amíg olyan állapotba kerül az izom, mintha izomlázad lenne. Ilyenkor esik jól a masszázs, a boldog baba, a térded tekergetése hanyatt fekve, felhúzott térdekkel.

Végezetül van egy jó hírem, meg egy rossz. A jó az, hogy a jóga az egyik legjobb dolog, amit a gerinceddel tehetsz (a másik a túrázás, a harmadik az úszás). Egyrészt a fentiek miatt, másrészt azért, mert nincs még egy olyan mozgás, ami annyira bejárja a teljes mozgástartományt (nem csak a gerinced tekintetében, hanem az egész testedre értve), mint a jóga. A legtöbb sport valamilyen egyoldalú mozgást kíván meg a testedtől. A jóga ráadásul nem sport, hanem „3 in 1”: test, elme és lélek megdolgozása és egyensúlyba hozása. A rossz hírem pedig az, hogy heti egy-két jógaórán dolgozhatsz magadon a legeslegjobb, kipróbált és jól bevált évezredes pózokban amennyit csak akarsz, de ha helytelen tartásban ülsz napi sok-sok órát, akkor borítékolható a gerincprobléma. És hogy milyen a helyes tartás ülés közben? Ha a sarkadra ülsz, vagy veszel egy ékpárnát egy gyógyászati segédeszköz boltban, akkor az ágyéki gerincgörbületed biztos, hogy jó lesz, így nagy eséllyel a nyaki is. Ha közben még hátrahúzod az állad, hogy a füled egy vonalba kerüljön a válladdal (bizony, így látványosabb lesz a tokád) és nem engeded előreesni a vállakat, akkor helyes tartással ülsz és nem gyilkolod a gerinced. Gyere oda hozzám óra után és megnézzük együtt! Jógahevederrel is vannak trükkök...

Ui: Nehezebb embernek lenni, mint gerinctelen féregnek?